09-02-2016

Chocolade puddingtaart (suikervrij en koolhydraatarm)


Het lijkt wel standaard prik te zijn geworden dat mijn lichaam, binnen een uur na het avondeten, besluit honger te krijgen. Zo ook vandaag. Echter, als ik 's avonds dingen eet die rijk zijn aan koolhydraten kom ik, ondanks dat ik extra insuline geef, ruim uit in de ochtenden.
Daar moet wat op te verzinnen zijn besloot ik. Ik dook de keuken in, trok wat lades open, en kwam met een aantal ingrediënten tot het volgende resultaat. Een flink stuk taart bevat maar 15 koolhydraten, en 90 calorieën. Het is een heerlijke brownie-achtige taart geworden. Dit recept is een prima basis, die zelf verder 'aangekleed' kan worden naar wens. Het zoetstof vond ik zelf wel onmisbaar voor de graad van zoetheid, maar ik ben dan ook wel een zoetekauw.
Van binnen is hij een beetje pudding-achtig gebleven, maar de buitenkant heeft een knapperig korstje. Ik denk dat dit de lekkerste (suikervrije) taart is, die ooit is voortgekomen uit mijn oven :)

Ingrediënten voor 1 kleine taart a 8 stukken:
- 500 ml melk
- 2 el maizena
- 1 tl vanille essence
- 12 el erythritol (5 el suiker of zoetstof)
- 2 1/2 el cacao
- 1 ei 
- 100 g bloem
- 1/2 tl bakpoeder
eventueel ter garnering: kokosrasp, nootjes of plakjes banaan

Verwarm de oven voor op 175 graden en vet een springvorm in.
Maak een papje door een klein deel van de melk te mengen met de maïzena, de erythritol, vanille en het cacaopoeder. Verhit de rest van de melk in een pannetje, en blijf goed roeren. Draai het vuur zachter zodra het gaat koken en giet dan, terwijl je blijft roeren, het maïzena papje erbij.
Het geheel zal nu langzaam dikker worden, dus blijf goed roeren om aankoeken en klontjes te voorkomen.
Als er een mooi egale en dikke vla is ontstaan haal je de pan van het vuur en laat je het afkoelen (10 minuten).
Meng het bloem met het bakpoeder en een klein snufje zout.
Voeg wanneer de vla wat meer op kamertemperatuur gekomen is eerst het ei toe, en mix het goed door elkaar. Voeg vervolgens het bloem met het bakpoeder toe door het boven de vla te zeven, en roer tegelijkertijd. Zorg dat er op deze manier een egale massa ontstaat.
Giet het beslag in de ingevette vorm, en bestrooi of beleg het eventueel met één of meerdere toppingen naar wens (alle drie de toppingen bij elkaar is een grote aanrader!).
Bak de taart in ongeveer 30-35 minuten gaar.
Strooi om het af te maken het zoetstof over de taart, en maak het af met wat kaneel.
Laat de taart alvorens je gaat snijden wel eerst even afkoelen, anders zul je gegarandeerd brokken maken!

* Goed afgesloten in de koelkast te bewaren voor een aantal dagen, en na een dagje koelkast zelfs nog lekkerder. Laat hem wel eerst even iets op temperatuur komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten